Kategorie

Informacja

Gadżety reklamowe w świecie online
    Home    0Komentarzy

Budowanie marki oraz promocja produktów to bardzo szerokie pojęcia. Działania podejmowane przez organizacje obejmują szereg strategii, których realizacja ma na celu budowanie relacji, a jej efektem będzie współpraca lub zakup.

Powszechnie dyskutowanym narzędziem jest oferowanie rabatów lub pakietów czy zestawów w niższych cenach. Te działania doczekały się już niejednej kontroli i weryfikacji ze strony Inspekcji Handlowej, niekiedy z negatywnym skutkiem, gdy okazywało się, że cena sprzed promocji nie różniła się od tej po. Stanowi on jednak tylko jeden z elementów promowania firmy lub produktu i często wiąże się ze strategią intensyfikacji sprzedaży.

Nie ma co jednak w dzisiejszych czasach wierzyć w to, że klient sięgnie po produkt tylko dlatego, że jest tani. Można z łatwością zauważyć, że wielu konsumentów decydując się na zakup usługi lub towaru w niższej cenie, wybiera markę, którą zna lub weryfikuje opinie na temat danego produktu, jeżeli wcześniej nie miał z nim styczności.

Oznacza to, że strategia budowania długofalowych relacji, a także wzmacniania rozpoznawalności marki jest istotnym elementem działań marketingowych. Natomiast w tych kwestiach dominuje obecnie komunikacja w Internecie. Dotyczy to prowadzenia marketingu w social media, ale także pozycjonowanie strony (SEO) i jej reklamowanie, chociaż bardziej zasadne byłoby mówienie o promowaniu strony. To ostatnie jest o wiele szersze, a w istocie działania zmierzające do wypromowania bloga czy strony firmy są o bardziej kompleksowe.

Pozytywne skojarzenia

Istotą kreowania wizerunku i budowania brandu jest kwestia pozytywnych skojarzeń z marką i emocji, które powinna budzić w odbiorcy strategia komunikacji danej firmy. Podstawą decyzji o zaangażowaniu się w relację z daną marką jest bardzo często to, w jaki sposób komunikuje się ona z otoczeniem.

Przykładem może być branża kosmetyków, w której coraz mocniej widoczne są produkty ekologiczne. Dla klientów tych marek istotnym zagadnieniem są: naturalny skład, bezpieczeństwo i ochrona środowiska a także nietestowanie produktów na zwierzętach. Marki tego typu nastawione są więc nie tylko na informowanie o cechach ich produktu, ale także włączają się w działania edukacyjne w zakresie dbania o przyrodę. Z tego względu inwestują w relacje z blogerami czy influencerami skupiającymi się na powyższych zagadnieniach. Dzięki temu łatwiej jest dotrzeć do targetu ? klienta bezpośrednio zainteresowanego produktami ekologicznymi.

Potencjalny klient oczekuje nie tylko korzyści materialnej, ale także doznań i doświadczeń natury emocjonalnej. Oznacza to, że w promocji istotna jest nie tylko koncentracja na przekazaniu klientom gadżetów reklamowych czy zaoferowaniu produktu w atrakcyjnej cenie. Komunikacja wokół tych działań lub też za pośrednictwem podarowanego prezentu musi korespondować z głównym przekazem firmy. Niekiedy popularność może dać przygotowany przez firmę darmowy film, który bardzo często rozpowszechnia się wirusowo.

Rozwój technologii

Rozwój technologii skłania do jeszcze jednej refleksji. Czy promocja marki za pośrednictwem materialnych produktów i tradycyjnych eventów ma jeszcze sens w dobie e-produktów, do korzystania z których niezbędne są smartphony, tablety, czytniki czy komputer? Być może docelowo biznes w całości przeniesie się do Internetu, a zamiast gadżetów reklamowych klienci będą otrzymywać internetowe vouchery, dostęp do e-booków lub wydarzeń online?

Z pewnością coraz częściej można usłyszeć głosy, że transmitowanie wydarzeń przez Internet oraz książki w formie pliku wyprą całkowicie swoich tradycyjnych i materialnych rywali. Za ich przewagą przemawia niższy koszt produkcji, a więc niższa cena, a także wyższa dostępność. Zakupiony e-book dostępny jest najczęściej od razu, a dostęp do transmisji ze szkolenia można wykupić często tuż przed samym wydarzeniem. Dodatkowo nie trzeba ruszać się z domu, dzięki czemu w jednym czasie z transmisji live może korzystać wiele osób z różnych części świata.

Nie można jednak powiedzieć, że tradycyjna komunikacja całkowicie nie ma znaczenia w promocji marki. Widać to chociażby po wspomnianych wyżej wydarzeniach. Znaczna część z nich tak naprawdę odbywa się również w wersji tradycyjnej z możliwością wykupienia dostępu online dla osób, które nie są w stanie dotrzeć na miejsce w wyznaczonym terminie. Co więcej. Bardzo często zakupione online bilety czy vouchery drukowane są przez nabywców zanim zostaną wykorzystane, niekiedy na pamiątkę.

Gadżety reklamowe wspierają działania

Wygląda na to, że spotkania w rzeczywistości oraz realne produkty, które można wziąć do ręki i z nich korzystać nie znikną tak szybko. Ich popularność nadal jest wysoka, a o skuteczności decyduje w dużej mierze znajomość odbiorcy, do którego kierowana jest promocja. Jeżeli przygotujemy szkolenie czy wydarzenie, które kompletnie nie będzie dostosowane do potrzeb i oczekiwań odbiory, to nie możemy spodziewać się dobrych efektów. Natomiast gadżet reklamowy to prezent. Jeżeli sięgniemy pamięcią do dzieciństwa z pewnością każdy z nas przypomni sobie prezent od cioci, który wylądował głęboko w szafie. W przypadku bezużytecznego gadżetu reklamowego prezent wyląduje w śmietniku i nie da oczekiwanych rezultatów.

Co więcej, warto zwrócić uwagę na fakt, że nowe technologie nie funkcjonują w próżni. Przedstawiciele największych firm IT organizują tradycyjne wydarzenia, a podczas mistrzostw dla graczy promujące się firmy nie oszczędzają na prezentach. Nawet w przypadku niematerialnych upominków potrzebny jest nośnik z informacją, że taki podarunek czeka na daną osobę. Może to być zwykła ulotka, USB lub karta plastikowa z niezbędnymi danymi (chociażby z kodem QR). Przekazanie takiej informacji osobie, której adresu mailowego nie posiadamy, może być także wstępem do poproszenia jej o możliwość przetwarzania tych danych na potrzeby marketingowe.

Dodatkowo warto zwrócić uwagę na fakt, że marki typowo Internetowe często w swoich zdjęciach ukazują przestrzeń, w której pracują pracownicy. Popularne są także gadżety w kształcie przykładowo logo, które pracownicy trzymają na zdjęciach w rękach, a także różnego typu produkty firmowe dla zespołu (np. smycze, USB, koszulki itp.). Obecnie można zatem mówić, że wirtualny świat przenika ten realny i na odwrót. Podobnie sprawa wygląda z promocją i marketingiem.

Miejsce na realny świat

Chociaż firmy działają prężnie w Internecie pod względem promocji, to wspomagają się również działaniami offline. Wygląda na to, że realny świat nadal pozostaje tak samo popularny jak ten wirtualny, co oznacza, że firmy będą zmuszone inwestować w zintegrowane działania marketingowe obejmujące różne kanały komunikacji.

 

 

Polecane posty

Komentarze

Log in or register to post comments