Kategorie

Informacja

Selfie a marketing
   0Komentarzy

Selfie to coraz bardziej popularny sposób wyrażania siebie. Te zdjęcia robione samodzielnie, na których można zobaczyć osobę fotografującą, czasami w towarzystwie innych ludzi, stanowią nie tylko prywatne zasoby.

1. Rozwój selfie

Maseena Ziegler w artykule The Mind-Blowing Way Selfies Will Change Our Future. Yes, Selfies opublikowanym w ?Forbes 7/14/2014?* zwróciła uwagę na rozwój selfie. Powołując się na słowa Jamesa Cantona wskazała, że te fotografie to nie tylko zwykła moda, a element stylu życia. W artykule autorka wskazała, że następną fazą będzie rozszerzenie selfie na video, by docelowo tworzyć za pomocą aplikacji rozszerzone selfie wykraczające poza rzeczywistość otaczającą daną osbę. Co to oznacza? Zgodnie z prognozami przedstawionymi przez Maseena Ziegler, użytkownicy poprzez aplikacje będą kreować miejsce, w którym się znajdują oraz sceny w czasie rzeczywistym. Każdy będzie mógł znaleźć się obok wieży Eiffla w dowolnej chwili.

2. Selfie w marketingu i gospodarce

Taki scenariusz to oczywiście duże pole do popisu dla firm tworzących aplikacje i potencjalne gospodarcze wykorzystanie ?nowego stylu życia?. Jednak selfie ma szerokie zastosowanie w marketingu już teraz, co nie możne pozostać obojętne. Zdjęcia typu selfie to temat do tworzenia grywalizacji**, czyli przeniesienia mechaniki gier na rzeczywistość poza wirtualną. Tym samym, możliwe jest modyfikowanie zachowań ludzi. Przykładowo ? istnieje możliwość stworzenia gry, w której istotą jest zrobienie najciekawszego selfie i zaangażowanie na rzecz jakiejś marki lub idei poprzez promowanie zdjęcia na profilu osobistym lub firmowym. Taki pomysł zrealizowało ?Nasze miasto? zachęcając czytelników do zrobienia selfie, aby pokazać miejsce zamieszkania. Celem działania było pozyskanie aktywnych użytkowników oraz zachęcenie do zaangażowania w wykonanie zdjęć, a następnie głosowanie na najlepsze z nich. Wybrane osoby - oprócz zabawy w konkursie ? mogły otrzymać nagrody. Natomiast ?Nasze Miasto? zwiększyło zainteresowanie czytelników oraz podkreśliło najistotniejszą cechę tożsamości marki ? lokalny charakter.

3. Selfie jako rekomendacja marki

W innym kontekście selfie to możliwość promowania firmy poprzez pracowników. Zdjęcia tego typu pojawiają się na portalach społecznościowych z imprez firmowych oraz targów. Tym samym, firma jest przedstawiana jako część życia poszczególnych osób i zwiększa swój zasięg poprzez sieć kontaktów poszczególnych pracowników i ich znajomych. Ta sytuacja powoduje, że firma nie promuje się sama, co kojarzy się bardziej z poleceniem przez znajomego niż reklamą. Może to mieć znaczenie w przypadku osób, które niechętnie przyjmują treści przedstawiane w reklamach.

4. Podsumowanie

Dlatego nowe trendy szybko wykorzystywane są do poszukiwania możliwości promocji marek. Media społecznościowe, które stanowią waży element w reklamowaniu i budowaniu wizerunku firm pozwalają na spontaniczne i celowe wykorzystanie tego, co aktualnie jest na topie. Śledzenie treści w Internecie gwarantuje otwieranie nowych możliwości komunikacyjnych, co w konsekwencji może zwiększać potencjał marki.

 

Gabriela Długosz dla Zespołu AIDA Online

   

*Paweł Tkaczyk, Grywalizacja. Jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych, Onepress 2011. ** Maseena Ziegler, The Mind-Blowing Way Selfies Will Change Our Future. Yes, Selfies opublikowanym [w:] ?Forbes 7/14/2014?.

Komentarze

Log in or register to post comments