Kategorie

Informacja

Gadżety reklamowe, które pokochają dzieci
   0Komentarzy

Wybierając gadżety reklamowe, stosuje się różne kryteria selekcjonowania grupy docelowej. Jednym z nich jest demograficzne podejście do określania grupy odbiorców, czyli podział ze względu na płeć i wiek. Dlatego podstawowy podział polega na rozróżnieniu artykułów promocyjnych na: gadżety reklamowe dla dzieci, kobiet i mężczyzn.

Można jednak zauważyć, że gadżety reklamowe dla dzieci nie stanowią jednorodnej kategorii. Wśród nich można wyróżnić podział m.in. ze względu na wiek dziecka. W tym wypadku można wskazać takie kategorie wiekowe jak: noworodki i niemowlęta (0-1 roku), małe dzieci (1-3 lata), okres przedszkolny (4-6 lat), okres wczesnoszkolny (7-11 lat) i nastolatki młodsze (12-15 lat) oraz starszą młodzież*.

Na każdym z tych etapów dziecko rozwija się i zmienia swoje potrzeby oraz preferencje. Gadżety reklamowe dla noworodków i małych dzieci dobierane są na podstawie preferencji rodziców. W tym okresie to opiekunowie decydują, co spodoba się dziecku oraz potrzebują różnych artykułów do pielęgnacji pociechy. Wraz z wiekiem dziecko wyrabia sobie własną opinię na temat tego, co jest dla niego ładne i atrakcyjne. Już w wieku przedszkolnym dzieci wskazują, który plecaczek jest najfajniejszy i które zabawki są najlepsze. Ponadto coraz bardziej uwidacznia się podział ze względu na płeć. Różnicowanie tego typu wspomagane jest zabawkami, które posiadają nieraz dwie osobne wersje dla chłopców i dziewczynek. Przykładem może być również rozróżnienie ze względu na płeć dziecka produktu, który przez lata występował tylko w jednej, podstawowej postaci o nazwie Kinder Niespodzianka.

Natomiast w przypadku dzieci w wieku szkolnym kupowanie wyprawki bywa dużym wyzwaniem, ponieważ pogodzenie budżetu z potrzebami pociechy nie zawsze jest łatwe. W tym okresie dziecko chętnie uczestniczy również w różnych konkursach, które umożliwiają mu wygranie np. koszulki producenta produktów dla jego kategorii wiekowej. Mocno widoczny jest również podział za względu na płeć. W tym okresie walory funkcjonalne przedmiotu mogą ustępować poczuciu zadowolenia z wygranej lub prezentu.

W przypadku nastolatków gadżety reklamowe częściowo będą pokrywać się z tymi oferowanym we wcześniejszych okresach, a częściowo z produktami skierowanymi do młodzieży. Ten okres dojrzewania oraz coraz większej potrzeby samodzielności powoduje, że potrzeby związane z wymogami szkoły i społecznym postrzeganiem człowieka jako dziecka łączą się z dążeniami do poznania dorosłego życia.

Powyżej 16 roku życia młodzież zaczyna się bardziej usamodzielniać, a część osób mieszka poza domem rodzinnym ze względu na odległość od szkoły. Dzieci zaczynają patrzeć na produkty nie tylko ze względu na ogólną modę, ale również dokładniej analizują cechy funkcjonalne produktów i osobiste preferencje. Dobór artykułów promocyjnych dla tych osób nie różni się znacząco od wyboru gadżetów dla osób dorosłych.

Dlatego gadżety reklamowe dla dzieci powinny odzwierciedlać ich rozwój. W momencie, gdy zaczynają kształtować własne preferencje w odniesieniu do produktów, z których korzystają, ważne są takie czynniki jak: aktualna moda, potrzeby szkole, rywalizacja w konkursach. Z wiekiem coraz bardziej istotne jest poczucie przynależności do większej całości, np. możliwość dzielenia się informacjami ze znajomymi i zapraszania ich do udziału w przedsięwzięciach. W takich wypadkach sprawdzają się aplikacje mobilne i strony na portalach społecznościowych oferujące wspólne gry i rywalizację, np. konkurs na najlepsze zdjęcie z produktem.

Gabriela Długosz dla Zespołu AIDA Online

  

* Por. A. Brzezińska, Portrety psychologiczne człowieka. Jak zmienia się człowiek w ciągu życia? [w:] ?Remedium 2003?, nr 4 (122), 1-3, str. 3-8.

Komentarze

Log in or register to post comments