Kategorie

Informacja

Konsument a promocja
   0Komentarzy

Mikołaj czy Gwiazdor? Jeżeli wybierzemy tę drugą opcję, to mamy jeszcze trochę czasu na przygotowanie upominków i gadżetów dla klientów. Jednak Mikołaj rozdaje prezenty już 6 grudnia! Dlatego proponujemy zastanowienie się nad dopasowaniem gadżetów mikołajkowych do odpowiedniej grupy klientów.

1. Wiek konsumenta

Najprostszą metodą jest odwołanie się do wieku. Mikołaj daje prezenty nie tylko grzecznym dzieciom. Dla grzecznych dorosłych przynosi ozdobę na butelkę, np. szklaną z ?odpowiednią zawartością?. Oczywiście, nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystać ten gadżet w napojach przeznaczonych dla dzieci.

Jednak powyższa selekcja pomija ważne cechy klientów, które wykraczają poza prosty podział: dzieci i dorośli. Warto zatem zwrócić uwagę, czy promocja ma na celu wkroczenie do sfery prywatnej klienta?

2. Rola w procesie zakupowym

Jeżeli odpowiemy twierdząco na powyższe pytanie, to następnym krokiem jest określenie grupy docelowej. Jeżeli jest nią rodzina, to uwaga powinna koncentrować się na określeniu ról zakupowych jej członków. Czasami jedna osoba jest pomysłodawcą zakupu, płaci za towar i użytkuje go, w innych przypadkach możemy mieć do czynienia z grupą osób*. Jeżeli pomysłodawcą zakupu i użytkownikiem jest dziecko, a za produkt płaci rodzic, to warto zastanowić się, komu podarować gadżet reklamowy?

Za każdym razem możemy zdecydować się na ?upominek dla domu?, np. ozdobę choinkową lub zimowy koc. Chcąc podkreślić relację rodziców z dziećmi, warto rozważyć np. zestaw do lepienia bałwana.

3. Przykładowe gadżety reklamowe

Innym sposobem jest skierowanie promocji do którejś z osób biorących udział w procesie zakupowym. Przykładowo, podarowanie dziecku sanek pozwala na zaspokojenie potrzeb bezpośrednio obdarowanej osoby i rodzica, któremu zależy na zagospodarowaniu czasu własnej pociechy. Tym samym, dwie osoby, stanowiące konsumenta danego produktu, otrzymują bezpośrednie i pośrednie zaspokojenie potrzeby ze sfery prywatnej za sprawą jednego gadżetu reklamowego.

Rozwiązaniem jest również podarowanie uniwersalnego produktu, który przyda się każdemu np. termos. Tego typu prezent może z powodzeniem ucieszyć każdego klienta.

Nie odpowiemy jednoznacznie na pytanie, jaką drogę wybrać, ponieważ jedynym słusznym działaniem jest analiza i indywidualne dopasowanie upominków reklamowych do budżetu i klientów Państwa firm. Zachęcamy do kreatywności i chętnie pomożemy Państwu przygotować niepowtarzalną akcję promocyjną.

 

Gabriela Długosz dla AIDA Online

* Por. Stanisław Gajewski, Zachowanie się konsumenta a współczesny marketing, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1997, s. 9.

Komentarze

Log in or register to post comments